מה צריך לבדוק לפני שמזמינים בית מלון מונגש

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

קיימים לא מעט סיפורים על אנשים שהזמינו מקומות לינה מונגשים בחו"ל דרך מנועי חיפוש התיירות האינטרנטיים, וגילו לדאבונם שעל אף כי קיימת במערכת הסינון אופציה לברירת חדרים המותאמים לבעלי מוגבלויות, בסופו של דבר הם מצאו את עצמם מגיעים למלונות שכלל לא מתאימים להם. במקרים מסוימים הכניסה לחדרים הייתה קטנה מדי ובמקרים אחרים החדרים עצמם היו צפופים, הכניסה למלון הייתה רק דרך דלתות מסתובבות או שהבריכה הייתה חסרת נגישות.

מצבים אלו מותירים את הנופשים חסרי אונים במדינה זרה, ניצבים אל מול המקום שאמור להוות עבורם בית אירוח, נאלצים להחליט בין התפשרות על תנאים בינוניים או חיפוש אחר מלון אחר, מתמודדים עם עוגמת הנפש שבסיטואציה ותוהים איך ייתכן שבאתרי חיפוש "מכובדים" מציגים בית מלון כזה, עם כול כך הרבה אלמנטים לא מונגשים, כאילו היה מונגש?

בהיעדר הגדרה משפטית ל- "חדר מונגש" או "מלון מונגש", ישנם מלונות רבים שיגדירו את עצמם, וכן, ואתרי חיפוש שיגדירו אותם, כמונגשים או כמותאמים לבעלי צרכים מיוחדים, רק משום שיש מעלית לחדר. מדובר בתחום שהוא עודנו פרוץ ולא מפותח מספיק במדינות ויעדים רבים בעולם, וההגדרה משתנה ממדינה למדינה, וממלון למלון.

אז מה עושים על מנת להבטיח שהמלון באמת מונגש לכיסא גלגלים ובאמת מותאם לצרכינו?

ראשית, קיימות מדינות שיש לגביהן רשימות מסודרות – בדרך כלל מטעם ארגון מקומי לאנשים עם מוגבלויות (לא בהכרח ארגון תיירות) או מטעם מטייל נכה. אלו דואגים לבדוק אישית מלונות ולפרסם רשימות מפורטות לגבי כול רכיבי הנגישות במלונות המונגשים באותה מדינה.

אבל אפילו אז, עדיין אין שום תחליף להתקשרות ישירה עם המלון ולווידוא באופן עצמאי ואישי. במסגרת השיחה עם המלון, יש לעמוד על מספר נקודות, הכול בהתאם לרמת ומאפייני מוגבלותו של האדם.

מספר שאלות הכרחיות לפני סגירת בית מלון מונגש

  1. האם יש מקלחת או רק אמבטיה?
  2. האם המקלחת הינה מקלחת רול-אין, כלומר, בגובה רצפת חדר האמבטיה ובלא מקלחון או סף?
  3. האם יש כיסא קילוח במקלחת (עדיפות לכיסא קומוד)?
  4. האם יש מוטות אחיזה מעוגנות בחדר המקלחת, הן במקלחת והן מוט ורטיקאלי בצמוד לאסלה?
  5. מה רוחב מפתחי הדלתות של החדר, המעלית, חדר האוכל וכו', ומה רוחב הפרוזדורים (רצוי לפחות 75 ס"מ. חשוב למדוד את רוחב כסא הגלגלים או הקלנועית בבית ולהוסיף עוד 5 – 10 ס"מ לפחות)?
  6. מה גודל השטח הפנוי לצד המיטה בחדר, לצורך ניווט עם הכיסא (רוחב פנוי רצוי – לפחות 90 ס"מ)?
  7. האם כל שטחי המלון – כולל אלה הציבוריים – נגישים, בלא מדרגות או ספים?
  8. אם יש במלון גם ספא או בריכה – מה מידת הנגישות אליהם?
  9. האם הכניסה למלון במפלס המדרכה, ואם לא – האם יש רמפה מהמדרכה לכניסה למלון?
  10. האם יש דלת כניסה למלון שהיא לא דלת מסתובבת (אלא דלת שזזה אוטומטית לצדדים או החוצה/פנימה)? ואם כן, מה רוחב מפתח דלת הכניסה?
  11. למשכירי רכבים – חשוב לבדוק לגבי מקומות חניה לרכבי נכים במלון.
  12. רצוי דלפק קבלה מונמך, לפחות בחלקו.
  13. למתקשים במעבר מכסא גלגלים למיטה, רצוי לוודא שיש מיטות מתכווננות (הכוונה שניתן להנמיך אותן חשמלית או מכנית לגובה כיסא הגלגלים). אם ישנו צורך במנוף (hoist), הכרחי לבדוק שקיים הויסט או שניתן לשכור אחד בעיר שבה אתם שוהים.

אסור להתבייש לשאול שאלות קריטיות אלו, ולמי שעדיין מתקשה להביע את צרכיו בקולו, ייתכן שיהיה נוח יותר לבדוק את הדברים באמצעות מייל למח' ההזמנות של המלון. על הדרך, ניתן לדרוש תמונות- הן של החדרים (שינה ו-חדר מקלחת/שירותים) והן של הכניסה למלון ושא המתקנים.